Technologische ontwikkelingen, automatisering en digitalisering zorgt voor veel meer zelfsturing. In steeds meer banen verandert er tegenwoordig zoveel dat geen week meer hetzelfde is. Lastig om bij te benen en ook best ontregelend. Nieuwe functies blijven maar komen en bestaande functies wijzigen zo ingrijpend dat er weinig vertrouwden overblijft. Hoe overleef je als werkgever als deze veranderingen? Met onderstaande tips zorg je dat jij op de juiste manier omgaat met alle ontwikkelingen!
Geen menselijke tussenkomst meer nodig
De digitale technologie neemt de simpele, repetitieve en administratieve taken van de mens steeds vaker over. Dit treft met name banen in de accountancy, industrie, klantbeheer en het secretariaat. Een voorbeeld van zo’n technologische ontwikkeling is Electronic Data Interchange. Dit is de gestructureerde elektronische gegevensuitwisseling tussen verschillende computersystemen en applicaties. Denk bijvoorbeeld aan facturen, orders en verzekeringsclaims. Dit wordt allemaal geautomatiseerd. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je als werkgever ervoor zorgt dat de medewerkers op tijd zijn omgeschoold. Op deze manier zorg je ervoor dat de medewerkers het menselijke aspect toevoegen in bijvoorbeeld de klantenservice.
Ga niets uit de weg
Het is ontzettend belangrijk dat je de veranderingen niet negeert. Als je namelijk niet op tijd meegaat met de technologische ontwikkelingen krijg je er op de lange termijn last van. Loop daarom niet weg voor nieuwe ontwikkelingen, maar duik erin en zorg dat je het onder de knie krijgt. Sterker nog: maak jezelf de nieuwe techniek zo goed eigen dat je je op deze manier onderscheid van de concurrenten.
Betrek iedereen vanaf het begin
Betrek alle medewerkers en relevante stakeholders vanaf het begin bij de aanschaf en implementatie van nieuwe technologie. Laat ze meedenken over welke eigen taken geautomatiseerd mogen worden met behulp van robots of slimme software. Op deze manier hebben ze de controle in eigen handen en zal de angst om overbodig te worden afnemen. Als je de medewerkers vanaf het begin betrekt bij het proces, staan ze er ook eerder voor open om nieuwe dingen te leren.
Flexibiliteit
Ook flexibiliteit wordt steeds belangrijker. Steeds meer organisaties vragen van medewerkers kennis en vaardigheden die buiten de eigen functieomschrijving vallen. Het gaat namelijk niet meer alleen om scholing en werkervaring, maar ook om hoe je omgaat met veranderingen binnen een organisatie en de omgeving. De soft skills worden dus steeds belangrijker. Flexibiliteit is namelijk de sleutel tot succes binnen de snel veranderende arbeidsmarkt.
Voor meer over software en technologie, kijk op https://www.lacquey.nl/
Geef een reactie